Książka "Szlakami Polskich Parków Narodowych" i historia jej powstania

Kiedy kończy się Stary Rok, mamy ogromną nadzieję, że nasze postanowienia się zrealizują w kolejnym już Nowym Roku. Jednak nie dzieje się tak zawsze. Tamten rok, 2017 zaczął się spokojnie. Jeszcze na początku stycznia nie wiedziałam, że będzie to rok pełen nowych wyzwań. Dopiero te wyzwania zaczęły się realizować w lutym, a dokładnie szóstego lutego, kiedy to moje pierwsze kroki postawiłam w Gorczańskim Parku Narodowym. 
Przewodnik beskidzki, czyli moja siostra, zaproponowała mi, bym zwiedziła wszystkie Parki Narodowe Polski. Stwierdziła, że kupi mi książkę, w której będą zaznaczone szlaki turystyczne poszczególnych Parków Narodowych. 
Książka "Najpiękniejsze miejsca. Polska. 23 Parki Narodowe" pana Pawła Fabijańskiego, bo o niej tu mowa nie była taką publikacją, jaką bym sobie życzyła. Zamiast szlaków turystycznych, były poglądowe mapy z informacjami na temat flory i fauny w danym Parku Narodowym. Jednak książka spodobała mi się na tyle, że stała się ona niejako dowodem na to, że byłam we wszystkich Parkach.
Na każdej mapie poglądowej w książce są przeróżne i kolorowe pieczątki, które wbijałam jako potwierdzenie, że byłam w danym Parku Narodowym. 


Przygoda rozpoczęła się na dobre, kiedy cel, jaki sobie zamierzyłam, zaczął być realizowany sukcesywnie i po kolei w większości najpopularniejszych tras turystycznych w Parkach. Za towarzyszy podróży miałam przeróżne osoby, które swoją obecnością nadały charakter tego wyzwania. Cóż, nie sądziłam, że tak niejako wsiąknę w to wędrowanie, tym bardziej, że cel jaki sobie przed sobą postawiłam, to były dwa lata na zwiedzenie wszystkich Parków Narodowych, począwszy od tych górskich, po nizinne, na nadmorskich kończąc.


Akurat w moim życiu prywatnym i zawodowym było sporo perypetii, więc wyjazd w nieznane i w kierunku poszczególnych Parków Narodowych stanowiło niejako lekarstwo na wszystkie złe chwile, które w tamtych latach przytrafiały mi się. Jeszcze na tamtym etapie nie myślałam o tym, że powstanie książka pt. "Szlakami Polskich Parków Narodowych". W trakcie zwiedzania dopiero kolejnych tras, przemierzania kolejnych odcinków w kilkunastu kilometrach, czy nawet kilkudziesięciu, a i też kilkuset, zaczęło dochodzić do mnie, że sytuacje jakie mi się osobliwie przytrafiały w trakcie drogi, należałoby spisać. W trakcie wędrówki nie robiłam żadnych notatek. Jedynym moim dokumentem to był aparat kompaktowy marki Panasonic Lumix, którym potrafiłam zrobić niekiedy 200-300 zdjęć dziennie. 


Kolejnym dowodem na to, że odwiedziłam dany Park Narodowy, obok pieczątki do mojej parkowej książki, było zrobienie zdjęcia przy, obok lub pod znakiem danego Parku Narodowego. Parków Narodowych w Polsce jest dwadzieścia trzy. Musiałam przede wszystkim przygotowywać się nie tylko logistycznie, ale również i mentalnie. Nie zawsze miałam czas na te, jak ważne przygotowania, ponieważ mając dwie prace równocześnie ciężko mi było niekiedy zorganizować cokolwiek dobrze. Dzięki temu jednak powstały różne sytuacje, ciekawe zbiegi okoliczności, które nadały charakter i sens tej przygody.


Przygoda życia trwała dokładnie 2 lata. Rozpoczęłam ją w lutym 2017 roku w Gorczańskim Parku Narodowym i w tym Parku ukończyłam ją w grudniu 2018 roku. Już w drugim roku wiedziałam, że tamten czas był tym ostatecznym, bym zaczęła spisywać poszczególne historie z życia wzięte, jakie mi się przytrafiały osobliwie w poszczególnych Parkach Narodowych z moimi współtowarzyszami podróży. Obcy ludzie, których spotykałam na trasie dopytywało się o moje wyzwanie, a i też byli ciekawi skąd miałam taki pomysł. Podpytywano się również o to, który Park Narodowy jest najładniejszy.


Kilka osób powiedziało mi, kiedy to zwiedzałam Biebrzański czy Bieszczadzki Park Narodowy, że jeżeli napiszę na ten temat książkę, to chętnie ją kupią i przeczytają. Zaczęłam pisać zatem "Szlakami Polskich Parków Narodowych" już w roku "parkowej" przygody, w 2018 roku i ostatecznie została ukończona w 2019 roku.


W 2020 roku kiedy wybuchła pandemia, założyłam ten właśnie blog https://23parkinarodowe.blogspot.com/, by potem w 2021 roku utworzyć filmy w postaci diaporam do wszystkich 23 Parków Narodowych, do których serdecznie zapraszam na moim kanale Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCbqq2g6eGkORCF3qW1Q_KRg 


Została tylko jedna kwestia, a mianowicie poszukiwanie odpowiedniego wydawnictwa, które mogłoby wydać moją pierwszą książkę. No i... udało się znaleźć! :)
Debiut "Szlakami Polskich Parków Narodowych" ukazał się z ramienia Wydawnictwa Novae Res, dzięki któremu książkę można kupić w wielu księgarniach internetowych jak i platformach e-bookowych. Są to m.in.: 

www.empik.com, www.bonito.pl, www.taniaksiazka.pl, www.granice.pl, www.woblink.com, www.ebookpoint.pl

Bardzo dziękuję Wydawnictwu Novae Res za pozytywną i merytoryczną współpracę, Powstała 458-stronnicowa książka, która wciąga czytelnika w świat Parków Narodowych Polski, ale też i opowiada o fenomenalnej przyjaźni jaka może łączyć ludzi, czy też o szeroko pojmowanym pojęciu wolności i przestrzeni.


Moja pierwsza debiutancka książka jest spełnieniem jednego z moich największych marzeń. A marzenia są po to, by je realizować i tak też się stało w tym przypadku.

Może i przygoda Parków Narodowych skończyła się już dawno temu. Może jest to już wspomnieniem, jednak ciągle i do tej pory powracam na te wszystkie szlaki turystyczne, jakie kiedyś przeszłam po raz pierwszy. Przygoda Szlakami Polskich Parków Narodowych tak naprawdę nie ma swojego końca! 
Coś się wtedy skończyło, ale również i zaczęło. Obiecałam sobie, że będę wracać na przetarte już trasy i szlaki. I... dotrzymuję słowa! :)

Zapraszam zatem do filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=9EIg8EA3GRU
który promuje nie tylko książkę "Szlakami Polskich Parków Narodowych", ale i również pokazuje piękno naszej polskiej przyrody w Parkach Narodowych.



Do zobaczenia na szlaku! :)
 

Komentarze